Terug

Atelier Bouts

Onderzoek en restauratie van topstukken

  • Tentoonstelling
  • Collectie
16.02
28.04
‘De marteling van de heilige Erasmus’ (detail), Dieric Bouts, ca. 1460-1464, M Leuven / Sint-Pieterskerk

‘De marteling van de heilige Erasmus’ (detail), Dieric Bouts, ca. 1460-1464, M Leuven / Sint-Pieterskerk, © IPARC, David Lainé en AXIS-Group UAntwerpen, Stijn Legrand, Geert Van der Snickt

Altijd al binnen willen gluren in het atelier van een Vlaamse Meester? Dit is je kans – of toch bijna. In ‘Atelier Bouts’ ontdek je alles over de praktijk van Dieric Bouts aan de hand van zes iconische kunstwerken. Kom te weten hoe hij ze maakte, uit welke lagen ze opgebouwd zijn, of Bouts het enige meesterbrein is achter de werken die we aan hem toeschrijven, en hoe ze nu – zo’n 500 jaar later – gerestaureerd worden.

Inzicht in Bouts’ methodes

Jammer genoeg kan Bouts ons zelf niet meer vertellen hoe hij topstuk na topstuk uit zijn verfborstel toverde. Gelukkig zijn heel wat vraagstukken te ontrafelen op basis van de kunstwerken zelf. Hoe goed dat lukt, hangt af van de staat waar ze zich in bevinden. Maar we hebben geluk: ‘De Marteling van de heilige Hippolytus’ zit nog in z’n originele lijst en is verrassend intact. Het is hét werk om Bouts’ teken- en schilderstijl in kaart te brengen.

‘De marteling van de heilige Hippolytus’ (detail), (Atelier van) Dieric Bouts en Hugo van der Goes, ca. 1475 (centraal paneel en rechterluik) en ca. 1479 (linkerluik), Brugge, Sint-Salvatorkathedraal

‘De marteling van de heilige Hippolytus’ (detail), (Atelier van) Dieric Bouts en Hugo van der Goes, ca. 1475 (centraal paneel en rechterluik) en ca. 1479 (linkerluik), Brugge, Sint-Salvatorkathedraal © KIK-IRPA, Brussel

Vreemde ontdekkingen

Geavanceerde wetenschappelijke technieken als macro-XRF-scanning, infraroodreflectografie en dendrochronologie kunnen ons heel wat vertellen over 15e-eeuwse schilderkunst. In ‘Atelier Bouts’ leer je hoe die nieuwe technologieën werken, hoe onderzoekers er vandaag mee aan de slag gaan en welke – soms nogal vreemde – ontdekkingen ze al opleverden. Wist je dat de verflagen van ‘Het Laatste Avondmaal’ en de ‘Marteling van de heilige Erasmus’ ooit gescheiden werden van hun houten ondergrond? En dat de ‘Christus met doornenkroon’ op een gegeven moment verzaagd werd tot een achthoekje?

‘Christus met doornenkroon’ voor restauratie, Atelier van Dieric Bouts, ca. 1470, Collectie M Leuven

‘Christus met doornenkroon’ voor restauratie, Atelier van Dieric Bouts, ca. 1470, Collectie M Leuven © KIK-IRPA, Brussel

Verder onderzoek en restauratie

Dat zoveel internationale topstukken voor het eerst samenkomen in Leuven geeft ons de mogelijkheid om ze beter te onderzoeken, en zelfs te restaureren. Zo blijft de ‘Triptiek van de kruisafneming’ uit de Koninklijke Kapel van de kathedraal van Granada nog een tijdje langer in Leuven, en reist het na de tentoonstelling door naar KIK-IRPA voor een twee jaar durende restauratie. Hoe dat eraan toe zal gaan ontdek je uiteraard ook in ‘Atelier Bouts’.

‘Triptiek van de kruisafneming’ (centraal paneel), Dieric Bouts, ca. 1450-1458, Cabildo de la Capilla Real de Granada

‘Triptiek van de kruisafneming’ (centraal paneel), Dieric Bouts, ca. 1450-1458 © Cabildo de la Capilla Real de Granada, foto: Armando Bernabeu Granados